In den beginne

VERLEDEN

In den beginne…

Photobucket

Het ontstaan van Dodge Brothers Trucks.

In 1860 runde Ezekiel Dodge (1782-1869) een succesvol machinefabriekje aan de oevers van de St. Joseph River in Niles, Michigan. Ezekiel was een goede vakman, waarop de lokale vissers vertrouwden om de stoommachines van hun boten te repareren. Ezekiel en zijn vrouw (Anna Cleves Dodge, 1783-1866) hadden
2 dochters en 11 zonen, waaronder Daniel Rugg Dodge (1819-1897). Ondanks het succes van Ezekiel’s machinefabriek waren het moeilijke tijden en had de familie Dodge een zwaar leven in het vooruitzicht. Daniel’s vader leerde zijn zoon de kneepjes van het vak en toen de tijd rijp was, nam Daniel het bedrijf van hem over. Daniel trouwde met Maria Duval Casto (1823-1906). Zij kregen 3 kinderen. Della Ione, de oudste, werd geboren in 1863, John Francis in 1864 en Horace Elgin volgde in 1868. Zoals hun vader, groeiden de jongens op in de stoffige straten van Niles en speelden aan de oevers van de rivier. Toen ze wat ouder werden zou Daniel hen het vak leren, zoals hij het ook van zijn vader geleerd had. De twee broers waren onafscheidelijk. In 1886 vertrok de familie, na een verhuizing vanuit Niles in 1882 naar Battle Creek en vervolgens naar Port Huron, naar Detroit op zoek naar een betere toekomst. In Detroit vonden John en Horace werk bij de Murphy’s Boiler Works waarna ze uiteindelijk in 1892 de rivier overstaken naar het Canadese Windsor, Ontario, waar ze gingen werken bij de Dominion (later Canadian) Typothetac Company. Na enige tijd gingen de Dodges en een partner, Frederick Evans, fietsen produceren onder de naam ‘Evans & Dodge’.

Het eerste voertuig dat de naam Dodge draagt, is een fiets uit het jaar 1895, hèt persoonlijke transportmiddel van die tijd. De fietsen waren van uitzonderlijke kwaliteit en uiterst betrouwbaar; niet in de laatste plaats door de afgedichte kogellagers die door de broertjes Dodge ontwikkeld waren. Toen ze hun fietsenfabriek verkochten in 1900, ontvingen zij hiervoor $7,500,–. Detroit was in die tijd inmiddels al de industriële hoofdstad van Amerika, toen John en Horace er in de Beaubien Street de Dodge Brothers machinefabriek oprichtten. Eén van hun eerste klanten was Ransom E. Olds. Vanaf 1901 werden motoren gebouwd voor Olds Motor Works; het eerste grote contract voor Dodge Brothers, zoals de werkplaats toen heette. Enige tijd later brandde de fabriek van Olds volledig af en werd hij nog afhankelijker van zijn onderdelenleveranciers, waarop de Dodge Bothers hebben geholpen met een doorstart door niet alleen motoren, maar ook transmissies te gaan leveren aan Olds voor zijn ‘Merry Oldsmobile’. Dit was de eerste succesvolle produktie-wagen in Amerika, en Dodge Brothers profiteerde hier dankbaar van om hun fabriek verder uit te breiden.

Toen Henry Ford hen in 1902 benaderde, was Dodge Brothers al één van de grootste toeleveringsbedrijven in de automobielindustrie in Detroit. Aangezien de Ford Motor Company maar over weinig kapitaal beschikte, liet Dodge Brothers zich uitbetalen in aandelen en schaften zij nieuwe machines aan om in 1903 de eerste 650 A-Fords te produceren. Een prototype was al in de Ford fabrieken geassembleerd uit onderdelen, welke (met uitzondering van de wielen en het plaatwerk) door Dodge Brothers gemaakt waren. Ford ontwierp de wagen, maar het was het vakmanschap van Dodge Brothers wat er voor zorgde dat het werkte. En een succes werd het! De Ford Motor Company verkocht miljoenen wagens gedurende de volgende tien jaar. De aandelen stegen en Dodge Brothers werd er rijk van. Via de aandelen kregen de Dodge Brothers 10% van Ford in handen en werden exclusief leverancier, waardoor ze de banden met Olds verbraken. John Dodge werd zelfs verkozen in de raad van bestuur van Ford.

Henry Ford zette voor de nieuwe Model T een lopende band op in Michigan, een revolutionair idee in die tijd. Dit had tot gevolg dat productie goedkoper werd en dat meer onderdelen in eigen beheer gemaakt konden worden. Ford keerde in die tijd ook geen dividend uit, maar stak alle winst in de eigen onderneming, tot groot ongenoegen van onder meer de Dodge Brothers. Deze situatie deed John en Horace inzien dat samenwerking met Ford niet eeuwig zou duren en ze namen een beslissing: de aandelen Ford werden verkocht, John trad af als bestuurslid en in 1914 openden de broers hun eigen fabriek in Hamtramck, Michigan, waar op 14 november hun eerste auto van de band rolde.

De miljoenen die verdiend waren aan de toelevering aan Ford werden in 1914 door Dodge Brothers gebruikt om hun eerste eigen wagens te ontwikkelen. De broers richtten The Dodge Brothers motor vehicle company op en introduceerden hun eerste auto. De eerste wagens werden gemaakt volgens de hoogste eisen m.b.t. vakmanschap, materiaal en ontwerp. Het ontwerp was gebaseerd op de Ford Model T, aangevuld met nieuwere technieken, wensen en eisen uit die tijd. De eerste Dodges hadden electrische starters, verbeterde versnellingsbakken en remmen op de achterwielen, Dodge Brothers werkte hierbij nauw samen met Edward Budd, om het eerste volledig stalen chassis in massa-aantallen te procuderen. De Dodge’s sterke viercilinder motor was krachtiger dan de lager geprijsde Ford motor. De wagens werden onmiddellijk een groot succes.

Terwijl een ‘Model T Tourer’ op dat ogenblik nauwelijks meer dan 490 US$ kostte, vroegen de Dodge Brothers voor hun model toch al 785 US$. Maar de Dodge was wel moderner dan de uit 1908 daterende T en desondanks slaagden ze er in om binnen de twee maanden 249 exemplaren te bouwen. Het volgende jaar verlieten al 44.630 Dodges de fabriek in Hamtramck en in 1917 zouden dat zelfs 101.270 auto’s worden. Ter vergelijking: Ford produceerde in 1917 een indrukwekkende 730.041 Model T’s.

Naast personenauto’s kwam het bedrijf in 1917 ook met een bedrijfswagen. De Commercial Car en de Business Car waren extreem succesvol voor Dodge en in 1920 groeide Dodge, ongeacht de economische recessie, met 141.000 geproduceerde auto’s uit tot de tweede grootste autoconstructeur in de United States na Ford (met bijna 420.000 exemplaren). Helaas kregen ze niet de kans lang van hun succes te genieten.

Toen John Dodge in 1920 stierf aan griep en longontsteking en Horace slechts 11 maanden later overleed aan dezelfde griep en levercirrose, lieten zij een succesvolle wagen, een goed draaiend bedrijf en een enorme engineeringservaring na. Met Frederick J. Haynes nam een oude Dodge-man de zaak over en onder zijn regie bracht Dodge in 1922 als eerste autoconstructeur een gesloten auto op de markt met een volledig stalen carrosserie. Citroën volgde als eerste Europese constructeur pas twee jaar later.
Maar toch besluiten de beide weduwen Matilde en Anna Dodge hun aandelen te verkopen. Dodge Brothers Inc. werd in 1925 verkocht aan Investeringsbank Dillon, Read and Co. voor 146 miljoen dollar. Het was de grootste deal, tot dan toe ooit gesloten. De Dodges bleven vanaf hun ontwerp in 1914 in grote lijnen vrijwel ongewijzigd, totdat Chrysler Corporation het bedrijf overnam op 31 juli 1928.

Photobucket

Dodge Brothers Monroe Avenue factory, ca. 1908

Photobucket

Dodge Brothers plant, Hamtramck, 1960

Photobucket

1914 Dodge Brothers assembling building interior

Photobucket

1915 Dodge Brothers loading dock

Photobucket

Test track and incline, Dodge Brothers Hamtramck factory, 1915
Photobucket

1916 Michigan – Detroit interior of Dodge Brothers Company factory – chassis assembly

Photobucket

1919 Dodge Brothers four-door sedans, Dodge Brothers plant, 1919

Photobucket

1942 Dodge Truck Plant Detroit, Michigan

Photobucket

Photobucket

1941-1942 produktiehal Warren Michigan voor het leger

END OF THE ASSEMBLY LINE
From the minute the first parts of a Dodge truck were put together, back when the cab assembly began, the inspection began. It has been going on continuously ever since. Welds, door fit, paint, trim, everything has been carefully checked. Now the Dodge is ready to toll off the line and head for the toughest test of all, the exhaustive, probing final inspection. After passing inspection, it goes into a shipping tot and then on to its new owner to give years of dependable service.